ورشکستگی مدیریتی کلانشهر کرج! - 13ناظر؛ 13 جزیره


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 120
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 14254
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


مهندس علی منصوری:

نظام مدیریت شهری در ایران به سبب تمرکز در ساختار سیاسی- مدیریتی کشور نسبت به سیستم‌های فرادست و نظام‌های ملی و منطقه‌ای دارای رابطه‌ای یک سویه‌ای است که آن را به سوی مدیریتی منفعل سوق داده است. از طرفی نداشتن انسجام کافی در تعاملات شفاف و بروز با سطوح فرودست و داخلی آن را تبدیل به مدیریتی نامنسجم نموده است و در نهایت از نظر ابعاد محیطی نیز مدیریت شهری ایران به دلیل عدم برخورداری از بسترهای مناسب سیاسی، اجتماعی، مالی، حقوقی و مشارکت ناکافی کنشگران اجتماعی در محیطی نامساعد درحال فعالیت است.

به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران حکومت و حکمروایی کلان‌شهری ، بزرگ‌ترین چالش در اداره و حکمروایی شهر- منطقه‌، تفرق سیاسی و تفرق عملکردی معرفی شده است. تفرق سیاسی، از اتخاذ تصمیمات سیاسی یکپارچه در کل گستره کلان شهری ممانعت می‌کند.

مجموعه شهری کرج در شرایط کشوری مثل ایران که تصمیم‌گیری درباره ارائه خدمات عمومی انحصارا در دست شهرداری یا مدیریت شهری نیست و شعبه‌های استانی و شهرستانی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرکزی نیز عملا بخش عمده‌ای از ارائه خدمات شهری را در دست دارند با تفرق عملکردی نیز روبه‌روست.در شرایط وجود این دو نوع تفرق (سیاسی و عملکردی) در نظام اداره کلانشهرکرج ، بسیاری از مسائل مهم این کلان‌شهری قابل رفع نیست و حل آن در نقطه‌ای به انتقال آن به نقطه دیگر خواهد انجامید.

سئول و استانبول که یکی آسیایی و دیگری آسیایی - اروپایی است در سال‌های اخیر به تجدید سازمان شهرداری‌ها پرداخته و در تلاش بوده‌‎اند تا نظامی نو برای اداره مناطق کلان‌شهرها و تعدیل چالش تفرق سیاسی ایجاد کنند. همچنین مدیریت واحد شهری در کشورهای دنیا، قدمت 60 ساله دارد و بیش از 70 درصد از کشورهای پیشرفته جهان برای اداره کلانشهرهای خود از مدیریت واحد شهری برخوردارند.

با توجه به اینکه مدیریت شهری یک سازمان عمومی است برای شناخت و تحلیل موضوعات مدیریتی، به ویژه مدیریت شهری، بدون شک «نگرش سیستمی» بهترین و کارآمدترین رویکرد است. به عبارت دیگر برای شناخت موثر مدیریت شهری، آن را بایستی به عنوان یک سیستم (نظام) مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. تفکر سیستمی چند دهه است که در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار گرفته است. این دیدگاه یک پدیده را در قالب مجموعه روابط حاکم بر عناصر در نظر می‌گیرد .

امروزه مدیریت به عنوان یک رشته علمی با ساز وکارهای مختلفی سر و کار دارد و مدیریت دانشی است که اگر نتواند سازمان یا موسسه را هدایت نماید، مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت. برنامه‌ریزی امروزه با چهار عنصر برنامه‌ریزی، ساماندهی، کنترل و هدایت سر و کار دارد و با ترکیب خوب این عناصر با یکدیگر، سیستم مدیریت کارا و خلاق و نوآور خلق خواهد شد.

ایجاد انطباق بین تقسیمات مدیریتی و سیاسی و رفع تعارضات موجود در شهر، بازنگری در محدوده تقسیمات کشوری در منطقه کلانشهری کرج بر پایه نحوه مکان گزینی جمعیت و فعالیت و مناطق همگن عملکردی،‌ جغرافیایی، ‌جمعیتی و اقتصادی، توقف سیاست ایجاد شهرداری‌های جدید در شهر و کاستن از شهرداری‎های موجود(کاهش تعدد و تفرق مدیریتی)، فراهم شدن زمینه‌های گسترش سریع اسکان غیررسمی در حریم شهرها، احیای قانون نظارت بر گسترش شهر کرج و گسترش محدوده عمل شورای نظارت به کل منطقه کلانشهری کرج ، در دوره گذار به حکمروایی منطقه کلانشهری، ایجاد روابط افقی و داوطلبانه بین نهادی در منطقه کلانشهری کرج ، انسجام و نظم حقوقی در قوانین و مقررات مربوط به کنترل و هدایت توسعه سکونتگاهی و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی کارآمد در این زمینه، تعریف و تبیین جایگاه قانونی برنامه‌ریزی منطقه کلانشهری کرج در نظام برنامه‌ریزی کشور، ایجاد مدیریت واحد شهری در محدوده و حریم شهرها(بازآرایی وظایف حکومت مرکزی و نهادهای محلی)، ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری‌های واقع در منطقه کلانشهری کرج ، ایجاد ساختار قانونی و اجرایی متمایز برای حکمروایی، اداره و برنامه‌ریزی منطقه کلانشهری کرج ، از جمله راهبردهای پیشنهادی استقرار نظام حکمروایی در کلانشهر کرج محسوب می‌شود. شکل‌گیری سیستم دو سطحی اداره منطقه کلانشهری کرج ، شامل شهرداری و شورای منتخب منطقه کلانشهری و شهرداری‌های محلی، تفویض همزمان مسوولیت‌های استاندار به جز مسوولیت‌های امنیتی و سیاسی به شهردار منطقه کلانشهری کرج و اضافه شدن منطقه کلانشهری کرج به عنوان سطحی خاص از تقسیمات کشوری در کنار استان، شکل‌گیری نظام خاص درآمد – هزینه منطقه کلانشهری(نظام مالیات مشترک) برای پوشش عدم تعادل در سرانه درآمدی و جلوگیری از رقابت بر سر سرزمین برای کسب درآمد بیشتر، انتقال اختیار فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در کنترل توسعه سکونتگاهی در خارج از حریم شهری به شهرداری منطقه کلانشهری، شکل‌گیری سازمان‌های ویژه خدماتی برای پوشش خدمات دارای ماهیت منطقه‌ای از قبیل دفع مواد زاید جامد، حفظ محیط زیست، حمل و نقل عمومی، قبول اصل وحدت در سیاستگذاری در عین استقلال عمل نهادهای محلی در اداره منطقه کلانشهری کرج ، تاکید بر رعایت ارزش‌های حکمروایی در اداره شهرها و منطقه کلان‌شهری کرج ، شکل‌گیری نظام حکمروایی مدیریت هماهنگ شهری در سطح منطقه کلانشهری(بازآرایی وظایف حکومت مرکزی، شهرداری‌ها و نظام حکمروایی منطقه کلان شهری)، تغییر نظام مدیریت بخشی و عمودی به مدیریت منطقه‌ای، افقی و فرابخشی، شکل‌گیری نهاد برنامه‌ریزی دائمی منطقه کلانشهری کرج برخی از سیاست‌های اجرایی مدیریت واحد شهری است. کاهش فقر، افزایش بهره‌وری زمین‌های شهری، مدیریت بحران شهری، جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در شهرها، از بین رفتن هزینه‌های اضافی و ... از جمله مزایای مهم مدیریت واحد شهری است.

متاسفانه در حال حاضر کلانشهر کرج نه تنها از چنین مدیریتی برخودار نیست ، بلکه مدیریت این کلانشهر با الگویی قهقرایی و قبیله ای که مدام از معادلات سیاسی شهری و جناحی شهری تاثیر می گیرد در یک دور باطل و منفعلانه فقط به دنبال حفظ قدرت خود می باشد! رقابت های سیاسی بین باندهای قدرت نیز، سیستم به اصطلاح ناظر منتخب مردم را هم به 13 جزیره با فیدبگ های غیر مهندسی و قرون وسطی ای سوق داده است و می رود تا این کلانشهر را که علاوه بر بار مشکلات ساختاری و سوء مدیریت ؛ بار سنگین ناشی از سرریز جمعیت سربار پایتخت و نیز مجموعه های خدماتی کشوری که هدیه نا مبارک پایتخت است؛ به ورشکستگی مدیریتی زود هنگام برساند.

 

بدیهی است چاره این بحران در کوتاه مدت تغییر مدیریت شهری و گزینش مدیری کلان و مستقل و داری سواد و تجربه کافی و بویژه حداقل تجربه 10 ساله مدیریت شهری در کلانهشر ها می باشد.




:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محق
ت : یک شنبه 22 مهر 1397
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentAvator->
<-CommentAuthor-> در تاریخ : <-CommentDate-> - - گفته است :
<-CommentContent->

<-CommentPage->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');